Szénkefe nélküli motorok
A történelem során a szénkefe és a motor teljesen összeforrt egymással. A hagyományos motorokban a kefék mechanikai kapcsolatot létesítenek...
A szénkefe és a motor gyakorlatilag összeforrt a történelem során. A hagyományos motorokban a kefék mechanikai kapcsolatot létesítenek a forgó részekkel; ezzel mintegy villamos kapcsoló sorozatot alkotnak. A forgórész tekercsei elektromágneses mezőt hoznak létre; ez forgatja a motort. Azonban áram is kell ehhez: ezt juttatják a szénkefék a rendszerbe. A szén jól vezeti az elektromosságot, és bármelyik fémnél jobbak a kopás csökkentő tulajdonságai. De ettől még kopik. És ha kopik, akkor bizony egy idő után cserére szorul.
A szénkefementes motorok térnyerése
A szénkefe nélküli motorok fejlesztése már korán elindult, hisz zártabb konstrukciójuk, jobb hűtésük számos előnyt kínál a hagyományos motorokhoz képest. Nincs bennük szénkefe - értelemszerűen - és állórész sem. A forgórész szabadon van a mágnesek között, anélkül hogy azokat érintené. Ezért itt kopásról sem beszélhetünk.
Persze felmerül a kérdés, ha ez a konstrukció ennyire jó, hogy hogy nem terjedt el jóval hamarabb.
Erre az a válasz, hogy kellett várni, hogy a technológia megfelelően olcsó és elérhető legyen. Itt elsősorban a vezérlést, szabályozást ellátó több fázis és elektronika volt a szűk keresztmetszet, mind méretben, mind árban. A hagyományos motoroknál a szénkefék a forgó résszel érintkezve váltottak polaritást; itt ez nem lehetséges, így elektronikusan történik a polaritás felcserélése.
A szénkefementes motorok már megtalálhatóak a kézi szerszámokban, gépekben is. Erre speciális jelölésük hívja fel a figyelmet: brushless, BL, BLCD, ECDC, EC feliratokkal találkozhatunk rajtuk.
A szénkefementes motorok előnyei
Azt már láttuk, hogy a kefék híján ezek cseréje sem lesz rendszeres program, ha ilyen motorral szerelt gépet vásárolunk. Azt is tudni kell, hogy sok esetben a szénkefe cseréje nem egyszerű, sokszor házzal együtt kellene megvenni, vagy a kefetartó a motorházba préselt, így nemhogy kefét, de motort is cserélhetünk. Ez itt mind elmarad, de a kép ennyire nem egyszerű, a kefék helyett itt az elektronika bonyolultabb egy kicsit. Ez viszont ritkábban hibásodik meg, így összevetve a hibalehetőségeket, a szénkefe mentes motor javára dől el az összehasonlítás.
De a leglényegesebb különbség, hogy a szénkefék okozta súrlódás nélkül ezek a motorok jóval nagyobb nyomaték leadására képesek. Nem csak a teljesítményük jobb, hanem az ugyanakkora teljesítményhez tartozó áramfelvételük is kevesebb a jobb hatékonyság miatt.
Ez a tulajdonságuk általánosságban is nagyon pozitív, de ha figyelembe vesszük azt, hogy rengeteg szerszám készül már nem csak vezetékes, de akkus kivitelben is, akkor láthatjuk, mekkora a jelentősége ennek. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a modern Li akkumulátorokkal szerelt gépek ezzel az új motor megoldással hosszú használatot biztosítanak egy töltéssel. Ahogy látjuk, az akkus kéziszerszámok fejlődése, használhatósága nem csak az akkumulátor, hanem a motor miatt is nagyon megjavult, simán kiállják az összehasonlítást vezetékes rokonaikkal.
Vannak tesztek, ahol ezek a gépek 2-3 napig is képesek dolgozni egy akkumulátor feltöltéssel. Emellett kisebbek, kompaktabbak, és csendesebbek. Ezek mind-mind fontos tulajdonságok főleg egy ház körül. Annyiszor van, hogy csak hétvégén érnénk rá csinálni valamit, amihez a gépeket be kéne üzemelni, de a szomszédok kint napoznak vagy grilleznek, és hiába a jó viszony, fix nem örülnek pl a csiszoló motor hangjának. De egy ilyen kis ügyessel, ami szépen csöndben teszi a dolgát, aligha generálunk konfliktust.
Mindent összevetve itt a szerszámgépek új generációjával van dolgunk, annak minden tünetével: jobb, hatékonyabb, tartósabb, erősebb, mint az előző. És picivel drágább. Hogy megéri-e, mindenki döntse el maga, de az biztos, hogy aki megbízható minőséget keres, az örömmel fog vele dolgozni.