
Nagy akkumulátor kisokos - hibák, élettartam javítása
A hagyományos akkumulátoroknál mindenképp multimétert kell használnod, hogy megtudd az akkumulátor töltöttségi szintjét...
Felkelsz, és kinézel az ablakon. Nyálkás, ködös a reggel, hideg a padló, és az égegyadta világon semmi se tudna téged kirobbantani az ágyból, de mégis meg kell erőltetned magad, mert munka van, a gyerekeket pedig iskolába kell vinni.
Leküzdöd a reggelit, jéghideg vízzel próbálod kimosni a reggeli csipákat a szemedből és próbálod rávenni a tested, hogy felébredjen, de semmi. A kávé meg olyan, mintha öt éve ittad volna utoljára.
Kótyagos fejjel valahogy kikászálódsz a kocsihoz, rutinszerűen kinyitod az ajtót, egy lajhár lassúságával beülsz, ráadod a gyújtást, közben a gyerekek ölik egymást a hátsó ülésen, de csak nem jön az a hang.
Sőt, a kerregésen, kattogáson kívül semmit sem lehet hallani és a kocsi meg sem moccan.
Egyből kipattannak a szemeid, a vérnyomásod simán felugrik 160-ra, az adrenalin pedig szétszakítja a vénáidat.
Rossz az akksi és nem fog beindulni az autó.
Kell ennél jobb ébresztő?
Mielőtt még teljesen kétségbeesnél, nézzük meg, hogyan tudsz életet lehelni az akkumulátorba, mik a leggyakoribb hibák és mit tehetsz azért, hogy megelőzd ezeket.
Nézzük is meg!
Ha nem indul a kocsi, és csak kerreg…
Akkor először is fel kell pattintanod a motorháztetőt és megnézni, mi a helyzet. A hagyományos akkumulátoroknál mindenképp multimétert kell használnod, hogy megtudd az akkumulátor töltöttségi szintjét. De ha gondozásmentes akksid van, akkor a “zöld szemet” vagyis a vizsgálószemet is le tudod csekkolni, ami az akkumulátor füle alatt található.
Ha a vizsgálószem zöldet mutat, akkor elvileg az akkumulátor jó, amennyiben pedig kezd elszíneződni, úgy az akksi sav-szintje csökkenni kezd, vagyis hamarosan cserélni kell.
Persze előfordulhat olyan anomália is, hogy a szem zöldet mutat, mégsem indul a kocsi.
Ilyenkor itt is érdemes megnézni multiméterrel, hogy mi a helyzet. A multimétert egyébként is ajánljuk minden autótulajdonosnak, nagyon hasznos kis kütyü, és bizonyos kor (2 év után) érdemes rendszeres időközönként (félévente, télen havonta) rámérni az akksira.
Használj multimétert
A multimétert DC-ben állítsd be 20V-ra, a pálcáit helyezd a sarukra és mérd meg az autó feszültségét. Ha 12V-nál alacsonyabb, akkor az autó nem fog beindulni, ilyenkor érdemes rátenni a töltőre és megnézni, mi történik. Ha nem, akkor sajnos az akku valószínűleg cellazárlatos, és újat kell vásárolni.
Ha 12,1-2 tized körül van, ilyenkor szintén töltőre kell dugni az akkumulátort, hiszen alacsony a töltöttségi szintje. Egyébként az új akksi esetében ezt a szint 12,72V.
Figyelni kell a megfelelő töltésre
Főleg akkor csökken rohamosan az akkumulátor kapacitása, ha például csak munkába, boltba járásra használják, rövid távolságban. Ilyenkor ugyanis az indítózás kiveszi az energiát, viszont a generátor nem tud annyit visszatölteni, amennyire szükség lenne.
A hideg időben szintén érdemes ránézni, mekkora az akku töltöttségi szintje, és ha alacsony, akkor fel kell rakni tölteni.
Figyelni kell viszont, hogy a hagyományos, úgynevezett nyílt cellás akkumulátorok esetén ki kell szerelni a kocsiból, és le kell szedni a cellazáró kupakokat. Töltés után pedig vissza kell helyezni a kupakokat, majd pedig az akksit is.
A gondozásmentes akkumulátorok esetében nem kell kivenni a helyéről, egész egyszerűen csak rá kell dugni a töltőre és kész.
Az akku töltöttségi szintje rendben, mégsem indul az autó - mi lehet a baj?
Ilyen esetben célszerű ellenőrizni, hogy a saruk biztosan a helyükön vannak-e, illetve elég tiszták-e. Előfordulhat ugyanis, hogy kosz vagy szennyeződés miatt nem indul, ilyenkor érdemes egy ronggyal, vagy kefével megtisztítani.
Ha laza vagy lötyög, akkor húzd meg, ugyanis ha menet közben ugrál a saru, bizony az is problémákat tud okozni.
Ellenőrizd a generátor töltöttségét, valamint azt is, hogy a generátor kábele (ez megy a saruhoz) nem-e színeződött el, nincs-e megtörve. Ha igen, nagy valószínűség szerint ez okozza a problémát.
Az autó akkumulátor élettartam-növelése
Az olyan egyszerű dolgok is jelentősen befolyásolhatják az akksi élettartamát, mint például:
- tartsd garázsban az autót,
- korlátozd a rövid utak számát, vagy ha nem tudod, időnként járasd meg hosszabb távon is az autót,
- ideiglenes szervizkor nézzék meg az akkumulátort, hogy minden rendben van-e vele,
- ilyen szervizek esetén lehet szulfátoldó eszközöket is bevetni, de ez akár 3 nap is lehet,
- telente inkább havonta is ellenőrizd az akkumulátort, főleg ha régebbi (2 évnél idősebb)
- a motor indításakor tartsd kinyomva a kuplungot,
- illetve indításnál kapcsold kia a légkondit, rádiót, és azokat az elektronikákat, amelyeket nélkülözni tudsz,
- amennyiben pedig kiszállsz, mindig ellenőrizd, hogy lekapcsoltad-e a világítást és kihúztad-e a telefontöltőt vagy egyéb fogyasztót a szivargyújtóból.
Az autó akkumulátor átlagos élettartama 2-5 év, de kis ügyességgel és odafigyeléssel ezt akár 5-7 évre is meghosszabíthatod.